Kontakt

Hantering av fullmakter för enskild firma kan skilja mellan bolagen som tar emot och granskar fullmakter. Du bör därför kontakta de aktuella bolagen direkt för att säkerställa hur deras hantering av fullmakter för enskild firma ser ut.

Fullmaktskollen har ingen särskild hantering för personer med skyddad identitet. För att registrera en person i tjänsten som ska skriva under sin fullmakt behöver förutom namn även kontaktuppgifter anges (mejl och/eller mobilnummer).

Det är fullmaktshavaren som är personuppgiftsansvarig och har ansvar för att hantera sina kunders personuppgifter enligt gällande regler.

Fullmaktskollen lagrar bara uppgifter om namn, personnummer och mejl eller mobilnummer. Inga adressuppgifter hanteras.

Det kan finnas olika anledningar till varför ni inte får återkoppling om kundens innehav.

  1. Vissa av våra anslutna aktörer är inte systemanslutna utan alla fullmakter mejlas, som PDF-filer, till en mejladress som de ha angivit. Beroende på interna processer hos mottagarna och hur PDF-filerna hanteras kan det ibland ta lite längre tid att få svar angående kundens innehav.
  2. När kunden skrivit under fullmakten skickas en inledande kundfråga till de systemanslutna mottagarna, där de måste svara Ja eller Nej på om det finns en kundrelation med fullmaktsgivaren. Om de svarar Nej får de inte tillgång till fullmakten och kommer därmed inte att skicka någon information om kundens innehav.
  3. Om mottagaren är systemansluten och svarat Ja på kundfrågan men ingen information om kundens innehav skickats till fullmaktshavaren kontakta mottagaren av fullmakten direkt.

Det beror troligen på att det redan finns en förmedlingsfullmakt som omfattar samma anställda.

I den gula rutan högst upp på den nya fullmakten beskrivs vad som behöver göras och om man klickar på länkarna i den gula rutan kommer man till ett förslag på hur det kan lösas.

Här kan du läsa mer om när förmedlingsfullmakter omfattar samma anställda.

Här kan du läsa mer om vad som händer vid en transport och vilken information som skickas till kunder – Transport av fullmakter

När du registrerar en ny fullmakt, direkt på fullmaktskollen.se eller via annat system så skickar Fullmaktskollen ett mejl, och/eller SMS till din kund – utifrån de kontaktuppgifter du angett på fullmakten och eventuella kontaktuppgifter som redan finns registrerade på personens konto i Fullmaktskollen.

Mejlet/SMS:et innehåller en länk till www.fullmaktskollen.se där kunden kan logga in med BankID för att skriva under fullmakten.

Om kunden inte fått något mejl eller SMS kan de ändå logga in i direkt på www.fullmaktskollen.se och skriva under fullmakten – mejlet är endast för information om att det finns en ny fullmakt att skriva under och innehåller inte någon personlig länk som måste användas för att kunna skriva under fullmakten. Vissa fullmaktshavare kan också välja att inaktivera länkar i de notifieringar som skickas ut från Fullmaktskollen.

 

När en pappersfullmakt skickas in till fullmaktskollen@tps.banctec.se sker inläsning till Fullmaktskollen runt klockan 14 varje dag. Om mejlet med PDF-filen kommer efter detta klockslag kommer fullmakten att läsas in nästkommande dag.

Läs mer om hur det fungerar med hantering av pappersfullmakter i Fullmaktskollen.

Fullmaktskollen har valt att använda BankID vilket innebär att man måste ha svenskt personnummer för att skriva under och hantera fullmakter i tjänsten.

Fullmaktsgivare som inte har svenskt personnummer kan därför inte nyttja tjänsten.

Om en företrädare för en organisation saknar svenskt personnummer kan de eventuellt utse någon annan inom företaget som har svenskt personnummer och som kan företräda organisationen vid hantering av organisationens fullmakter i Fullmaktskollen.

Om Fullmaktskollen inte kan nyttjas för fullmaktshantering kontakta mottagande bolag direkt för att se om det finns en lösning då fullmakten måste hanteras utanför Fullmaktskollen.

Fullmaktskollens utformning av fullmakter saknar idag stöd för att begränsa dem så att de bara gäller mot ett eller några utpekade försäkringsbolag. 

Fullmaktskollen kan därmed inte hantera dessa fullmakter utan dessa måste hanteras direkt med önskad mottagare

Fullmaktskollen kan inte hantera förmedlingsfullmakter för företag som omfattar samma anställda, vilket innebär att det blir en ”krock” mellan fullmakterna i systemet. Därför måste fullmakternas omfattning korrigeras; antingen kan en fullmakt omfatta alla anställda, endast vissa anställda eller undanta vissa anställda.

Det är endast organisationen som lämnat fullmakten som kan ändra vilka anställda som ska omfattas på en gällande fullmakt.

Det finns en gul informationsruta högst upp på själva fullmakten som beskriver de olika alternativ till lösning som finns och om man klickar på länkarna i den gula rutan kommer man till ett förslag på lösning.

Om kunden anser att föreslagen lösning är korrekt kan hen skriva under fullmakten igen med sitt BankID.

Här kan ni läsa mer hur Fullmaktskollen hanterar parallella förmedlingsfullmakter

Det finns idag inget systemstöd i Fullmaktskollen för att göra en massuppdatering av en förmedlares koder och kontaktuppgifter på flera fullmakter samtidigt, däremot kan man göra det på en fullmakt i taget.

Om ni vill ändra förmedlarkod, kontaktuppgifter eller byta förmedlare på en fullmakt så gör ni så här:

  1. Klicka på Sök fullmakter
  2. Skriv in kundens person- eller organisationsnummer och klicka på Sök
  3. Klicka på fullmakten i listan
  4. Klicka på knappen Skicka om fullmakten
  5. Om du vill uppdatera kontaktuppgifterna kan du skriva in de nya kontaktuppgifterna under Kontaktperson 1 eller Kontaktperson 2.
  6. Välj Välj från lista under Mottagare av fullmakten och kryssa i den eller de mottagare du vill skicka till.
  7. Fyll i den nya koden i kodrutan för mottagaren
  8. Klicka på knappen Skicka igen

 

Hittade du inte svaret på din fråga? Sök bland våra övriga  frågor och svar här eller kontakta vår kundtjänst genom att välja fliken Kontakta oss ovan.

 

Kontakta oss gärna om du har frågor eller synpunkter.

Du når vår kundtjänst på 0771-80 88 00. Du kan också skriva till oss genom att fylla i formuläret (max 2000 tecken).

När du kontaktar Fullmaktskollen kommer vi att hantera dina uppgifter för att ge dig svar på dina frågor. Du bör undvika att ta med personlig information som inte är nödvändig. Här kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Kontakta oss gärna om du har frågor eller synpunkter.
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.