Validering av mobilnummer och mailadresser

En ny fullmakt måste alltid innehålla minst en kontaktuppgifter till fullmaktsgivaren, en mailadress och/eller ett mobilnummer. Skälet är för att Fullmaktskollen ska kunna avisera fullmaktsgivaren om att det finns en fullmakt att skriva under i tjänsten eller att en redan underskriven fullmakt har sparats i tjänsten. Fullmaktshavaren anger vilka kontaktuppgifter som ska gälla när fullmakten skapas. Det är viktigt att fullmaktshavaren säkerställer att det verkligen är fullmaktsgivarens mailadress eller mobilnummer som anges på fullmakten, annars riskerar fel person att få meddelanden från Fullmaktskollen.

Fullmaktsgivaren kan när som helst ändra sina kontaktuppgifter i tjänsten men måste alltid ha minst en kontaktuppgifter – en mailadress eller ett mobilnummer.

Validering av mailadresser

Mailadresser som anges på en fullmakt ska vara utformade enligt namn@namn.se, eller fornamn.efternamn@namn.se

En mailadress får inte innehålla å, ä eller ö och kan heller inte innehålla två punkter efter varandra, eller avslutas med en punkt. Exempel på mailadresser som inte är godkända:

  • förnamn@namn.se
  • namn.@namn.se
  • fornamn..efternamn@namn.se

Validering av mobilnummer

Numret ska vara ett svenskt mobilnummer och ska börja på 070, 072, 073, 076 och 079.

Mobiltelefonnummer som börjar på 077 (tjänster med delad kostnad), 0900, 0939,  0944 (betal-teletjänster) eller 099 (massanropstjänster) godkänns alltså inte.

Numret ska anges med inledande 46 eller +46, och utan inledande 0 från mobilnumret

Exempel: 46701740605

Vid anrop med Create-metoden så svarar tjänsten med ett felmeddelande om mailadressen eller mobilnumret är felaktigt ifyllt. Felmeddelandet innehåller from version 2024.2 det felaktigt angivna värdet så att det kan rättas.