Se status på svar från mottagare

Senast uppdaterad 4 sep 2023

När en fullmakt registreras i Fullmaktskollen skickas först en fråga till de mottagare som är systemanslutna för att se om fullmaktsgivaren är kund hos dem eller inte. Om svaret är JA (Kund) kommer mottagaren att få ta del av fullmakten. De mottagare som svarar NEJ (Ej kund) kommer inte att få fullmakten. De mottagare som inte är systemanslutna (kommer att få alla fullmakter i pdf-form via e-post. Dessa måste gå igenom alla fullmakter manuellt innan de skickar efterfrågad information.

För att se status på mottagarnas svar klickar du på fullmakten och hittar sedan informationen under Statusmeddelanden. I listan visas de senaste förfrågningarna som har gjorts. Vill du se tidigare förfrågningar kan du välja tidpunkt i listan under Datum. I listan framgår också vilken kod som har skickats med.

Exempel 1

Exempel 2

En kundfråga skickades till mottagaren som besvarades med ”Kund” vid tidpunkten som är angiven i listan. Fullmaktsinformationen innehöll koden M12345.

Exempel 2

Exempel 3

En kundfråga skickades till mottagaren som besvarades med ”Ej kund” vid tidpunkten som är angiven i listan. Eftersom ingen fullmaktsinformation har skickats till mottagaren finns heller ingen uppgift om kod, även om den var angiven på fullmakten när den skapades.

Exempel 3

Exempel 4

En kundfråga skickades till mottagaren som besvarades med ”Kund” vid tidpunkten under ”Kundfråga”. Fullmaktsinformation har skickats om vid ett senare tillfälle, till exempel på grund av att fullmakten fick ny giltighetstid eller att den överläts till en annan fullmaktshavare.

Exempel 4

Exempel 5

En kundfråga skickades till mottagaren och besvarades med ”Kund” vid tidpunkten som är angiven i listan. Fullmakten saknade kod för mottagaren när den skapades.

Exempel 5

Exempel 6

En kundfråga skickades till mottagaren vid tidpunkten under ”Kundfråga”, men hade ännu inte besvarats vid samma tidpunkt.

Exempel 6

Exempel 7

En fullmakt skickades via e-post till mottagaren vid tidpunkten under ”Fullmakt skickad”. Mottagare som tar emot fullmakter via e-post svarar inte ”Kund” eller ”Ej kund” och därför saknas information under rubriken ”Kundfråga”

Exempel 7

Exempel 8

En fullmakt är skapad med angiven mottagare, men har ännu inte skickats till mottagaren. Det kan till exempel bero på att fullmaktsgivaren ännu inte har skrivit under fullmakten.

Exempel 8

Exempel 9

Pensionsbolaget har på eget initiativ ställt en fråga mot Fullmaktskollen om det finns en gällande fullmakt för fullmaktsgivaren, som är kund hos dem. Listan kan ännu inte visa om Pensionsbolaget tittat på fullmaktens innehåll.

Exempel 9

Exempel 10

En fullmakt är skapad i tjänsten med angiven mottagare, men har ännu inte skickats till mottagaren. Det kan till exempel bero på att fullmaktsgivaren ännu inte har skrivit under fullmakten.

Exempel 10

Exempel 1

Mottagaren är inte längre aktiv som mottagare av fullmakter, men tog emot information om en fullmakt vid det datum som visas i listan.