I version 2024.2 förenklar vi hanteringen av kundfrågor och prenumerationer på fullmakter för de parter som är mottagare av en fullmakt (BKP).
Inloggad som rollen BKP ser menyvalet ut som nedan. Nytt i version 2-24.2 är att vi har samlat funktionerna för att hantera kundfrågor och prenumerationer på en sida.
Om du går vidare till sidan så ser det ut så här. Här kan du söka efter kundfrågor som har besvarats eller som är obesvarade. Sökningen måste sker utifrån ett person- eller organisationsnummer och/eller att ange ett datumintervall.
En sökning på ett personnummer där det finns en tidigare besvarad kundfråga ser ut så här. I listan visas tidpunkt för när kundfrågan skickades och besvarades och om svaret på kundfrågan var Ja så visas även information om fullmaktshavaren och namnet på fullmaktsgivaren – eftersom den informationen är tillgänglig för den mottagare som svarat Ja på en kundfråga.
Ett klick på den orange pilen till höger fäller ner kundfrågan och visar alla gällande fullmakter för fullmaktsgivaren.
Listan med fullmakter visar vilken typ av fullmakt det är, giltighetstiden och ev kod. Det går också att ”hämta” fullmkate vilken innebär att den skickas via API till mottagarens system, på samma sätt som när kundfrågan ursprungligen besvarades.
Vid behov går det också att avprenumerera på fullmakten för att slippa information om framtida händelser på fullmakten, t ex om kundförhållandet har upphört.
Om sökningen visar en kundfråga där svaret var Nej så ser resultatet ut så här. Mottagaren ser bara det person- eller organisationsnummer som kundfrågan ställdes på, vilken tidpunkt den skickades till mottagare och när den besvarades.
Här finns det möjlighet att i efterhand lämna ett nytt savar på kundfrågan genom att klicka på Svara ja.
Om det nya svaret är Ja så går det även att välja att information om fullmakterna skickas till mottagarens system.