En organisationsfullmakt kan vara begränsad att bara omfattar vissa anställda, eller begränsad att undanta vissa anställda.
När du skapar en fullmakt så kan du ange vilken typ av begränsning den ska innehålla. Du anger också namn och personnummer för de anställda som omfattas av begränsningen. Listan med vilka anställa som omfattas av begränsningen kan när som helst ändras av fullmaktsgivaren (kunden) genom att de loggar in på sitt konto på Fullmaktskollen, ändrar omfattning och skriver under med BankID.
En fullmaktsgivare (kund) kan som regel bara ha en gällande förmedlingsfullmakt. Men flera samtidigt gällande förmedlingsfullmakter kan förekomma, så länge de inte omfattar samma anställda.
Fullmaktskollen håller reda på vilka anställda som förekommer på fullmaktsgivarens fullmakter och säkerställer att förmedlingsfullmakter som ”krockar” inte kan uppstå. Nedanför finns exempel på hur systemet hanterar ”krockar” och vad som visas för en inloggad fullmaktsgivare
En ny förmedlingsfullmakt ersätter aldrig en befintlig fullmakt per automatik, fullmaktsgivaren måste alltid återkalla en förmedlingsfullmakt innan en ny kan skrivas under.
När du skapar en ny förmedlingsfullmakt så vet du inte i förväg om din fullmakt kommer att ”krocka” med någon av fullmaktsgivarens eventuellt redan befintliga förmedlingsfullmakter. Om du har skapat en fullmakt som ”krockar” med en befintlig fullmakt så får fullmaktsgivaren tydlig information om detta när de loggar in för att skriva under din fullmakt. De får också veta vilka alternativ som finns för att din fullmakt ska kunna skrivas under. Oftast är alternativen att återkalla en redan gällande fullmakten eller ändra på omfattningen i någon av fullmakterna så att de inte ”krockar”. Fullmaktsgivaren kan enkelt själv ändra och sedan skriva under när ändringarna är klara.
Så här kan det se ut om en fullmaktsgivare loggar in och har en ny förmedlingsfullmakt att skriva under och det redan finns en förmedlingsfullmakt
I detta exempel omfattar båda fullmakterna alla anställda. När användaren klickar på den Ej underskrivna fullmakten visas följande meddelande.
Här har fullmaktsgivaren bara två alternativ. Återkalla den gällande fullmakten och skriva under den nya fullmakten eller ta bort den nya fullmakten och behålla den befintliga.
Men om två förmedlingsfullmakter inte omfattar samma anställda så kan de gälla samtidigt – som i nästa exempel.
Här finns det redan en gällande förmedlingsfullmakt som omfattar alla anställda och den nya är utformad för bara omfatta vissa anställda. Båda fullmakterna kan gälla samtidigt om de anställda som är listade på den nya fullmakten först undantas från den befintliga fullmakten. Den ändringen kan fullmaktsgivaren själv göra genom att klicka på det första alternativet och sedan skriva under ändringen som systemet föreslår. Därefter kan den nya fullmakten skrivas under och båda gäller samtidigt.
Ett tredje exempel visar informationen när en gällande fullmakt omfattar vissa anställda och en ny undantar vissa anställda. Den gällande fullmakten måste då omfatta samma anställda som den nya fullmakten ska undanta för att båda fullmakterna inte ska ”krocka” och kunna gälla samtidigt. Fullmaktsgivaren kan välja att ändra på den gällande fullmakten, den nya fullmakten eller båda fullmakterna, så att de inte längre ”krockar” med varandra. Fullmaktsgivaren har också alltid alternativet att återkalla den gällande fullmakten helt och kan då skriva under den nya fullmakten utan att ändra på den.
Systemet visar tydligt vilka anställda som måste undantas för att två fullmakter inte ska ”krocka”.
eller vilka anställda som ”krockar” och måste tas bort
En fullmaktsgivare kan i princip ha hur många samtidigt gällande förmedlingsfullmakter som helst, så länge de inte ”krockar” med varandra.
Om en fullmaktsgivare ändrar på en fullmakt så skickas ett meddelande om ändringen till alla försäkringsbolag som tidigare har tagit emot fullmakten och till det system som fullmaktshavaren använder (t ex Leo, Bonnaya, Webcap).