Om en BKP har fått en kundfråga (IsCustomer-request) och svarat ja, så har BKP:n behörighet till information om alla fullmaktsgivarens fullmakter och startar en prenumeration på alla händelser på fullmakterna,
Om en BKP har fått en kundfråga (IsCustomer-request) och svarat nej, så saknar BKP:n behörighet till information om fullmakterna.
Men BKP:n kan ändra kundstatus för en person eller organisation i efterhand från nej till ja och får på så sätt behörighet till information om alla fullmaktsgivarens fullmakter och startar en prenumeration på alla fullmakter
På liknande sätt kan en BKP avsluta en prenumeration, antingen för alla fullmaktsgivarens fullmakter eller på en enskild fullmakt.
Om en BKP inte har fått en kundfråga på en fullmakt så saknar BKP:n behörighet till information om fullmakten.
En BKP som har svarat ja på en kundfråga för en given fullmaktsgivare har alltså en ”prenumeration” på den fullmaktsgivarens fullmakten. Fullmaktskollen skickar alltid meddelanden om förändringar till alla BKP:er som prenumererar på fullmakten. Exempel på förändringar är att fullmaktsgivaren återkallar fullmakten eller ändrar på fullmaktens giltighetstid.
Det finns ett antal metoder om kan användas för att
- Söka efter besvarade kundfrågor
- Ändra kundstatus till ja för en fullmaktsgivare och få alla fullmaktsgivaren fullmakter ”pushade” till det egna systemet
- Avsluta en prenumeration
1. Sök efter mottagna kundfrågor
POST /api/v1/POA/SearchCustomerResponse
Trots namnet så returnerar end-pointen alla skickade kundfrågor, inte bara besvarade. Anropet innehåller antingen ett personnummer/organisationsnummer eller namnet på fullmaktsgivaren som sökbegrepp. Som tillägg kan resultatet begränsas till att bara returnera obesvarade kundfrågor. Antalet rader i resultatet kan begränsas och det går att ange i vilken ordning resultatet ska sorteras. Det finns ofta ingen anledning att begränsa antalet rader om sökningen görs på person- eller organisationsnummer eftersom antalet träffar borde bli ganska få.
Anropet innehåller
Element | Beskrivning |
---|---|
Count | Antal svar |
Filter | Söksträng |
HideAnsweredCustomerRequests | Göm besvarade kundfrågor från sökresultatet |
OrderBy | Sorteringsbegrepp |
Scope | Sökbegrepp |
Skip | Antalet rader som ska utelämnas |
SortDirection | Sorteringsordning |
IntervalStartDate | Anger om sökresultatet ska innehålla datumintervall. |
IntervalEndDate | Anger om sökresultatet ska innehålla datumintervall. |
ShowOnlyValidPoas | Enbart visa kundfrågor för fullmakter som fortfarande är giltiga. |
Exempel på anrop
<POASearchCustomerResponseRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
<Count>999</Count>
<Filter>196211262834</Filter>
<HideAnsweredCustomerRequests>false</HideAnsweredCustomerRequests>
<OrderBy>Status</OrderBy>
<Scope>RegistrationNumber</Scope>
<Skip>0</Skip>
<SortDirection>Descending</SortDirection>
</POASearchCustomerResponseRequest>
Exempel på svar
<POASearchCustomerResponseResponse xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
<Data>
<POAWithResponseListData>
<AgentName>Agent1</AgentName>
<CustomerRequestDate>2017-10-25T17:16:51.227</CustomerRequestDate>
<CustomerResponseDate>2020-05-26T19:00:17.66</CustomerResponseDate>
<IsCustomer>true</IsCustomer>
<Name>Test Persson</Name>
<Number>196211262834</Number>
<POACustomerResponseId>6750</POACustomerResponseId>
<POAId>d240913b-0c8b-4ec4-8f2d-5a2158bf1846</POAId>
<Status>Signed</Status>
<Type>InformationPrivate</Type>
<ValidFrom>2017-10-25T17:16:51.227</ValidFrom>
<Validity>UntilFurtherNotice</Validity>
</POAWithResponseListData>
<POAWithResponseListData>
<AgentName></AgentName>
<CustomerRequestDate>2020-08-05T14:28:36.567</CustomerRequestDate>
<CustomerResponseDate>2020-08-05T14:28:36.55</CustomerResponseDate>
<IsCustomer>false</IsCustomer>
<Name>Test Persson</Name>
<Number>196211262834</Number>
<POACustomerResponseId>6909</POACustomerResponseId>
<POAId>0fff518e-1a9a-45c9-93b6-a70f97b7cacb</POAId>
<Status>Unknown</Status>
<Type>Unknown</Type>
<Validity>Unknown</Validity>
</POAWithResponseListData>
</Data>
<Throttled>false</Throttled>
<TotalCount>2</TotalCount>
</POASearchCustomerResponseResponse>
I exemplet ovan så listas två kundfrågor, en som är besvarad med ”true” där informationen om fullmakten är synlig och en där kundfrågan har besvarats med ”false” där informationen om fullmakten saknas. I det senare fallet är BKP:n inte behörig att få information om fullmakten.
2. Ändra svar på en kundfråga utifrån ett POAId – utgår
POST api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer
Svaret på kundfrågan kan ändras till ett ja-svar.
Anropet innehåller
Element | Beskrivning |
---|---|
IsCustomer | True eller False |
POAId | Fullmaktens unika identitet |
Exempel på anrop
<PresenteePartySetIsCustomerRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
<IsCustomer>true</IsCustomer>
<POAId>e37fb168-630b-47fd-bae9-f6ad5135b9af</POAId>
</PresenteePartySetIsCustomerRequest>
Exempel på svar
Anropet returnerar 204 No content
om det lyckas.
Eftersom svaret på kundfrågan har ändrats till ett ja-svar så är BKP:n nu behörig att få information om fullmakten och kan t ex hämta informationen om fullmakten med anropet GET api/v1/PresenteeParty/Get
3. Ändra kundstatus för en fullmaktsgivare och få information om ev fullmakter
GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer
Genom att ange URL-parametrar kan anropet skicka person- eller organisationsnummer, true/false (svaret på kundfrågan) och true/false om information ska ”pushas” till det egna systemet.
Anropet innehåller
URL-parameter | Beskrivning |
---|---|
GrantorNumber | Fullmaktsgivarens person/organisationsnummer |
isCustomer | Svaret på om det finns ett kundförhållande eller inte (true eller false ) |
ResendValidPoas | true eller false som anger om informationen om fullmakterna ska skickas |
Exempel på anrop
GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer?grantorNumber=190007069800&isCustomer=true&resendValidPoas=true
Exempel på svar
Anropet returnerar 204 No content
om det lyckas och ett PresenteePartyPOARequest
-meddelande skickas till mottagarens tjänst om resendValidPoas
är satt till true
Om det finns flera gällande fullmakter för fullmaktsgivaren så skickas samtliga fullmakter till BKP:n. Anropet kan även användas om det föreligger en prenumeration, alltså att svaret på kundfrågan tidigare har besvarats med true
.
4. Avsluta prenumeration på alla fullmakter för en fullmaktsgivare
POST api/v1/PresenteeParty/UnsubscribeCustomer
När ett kundförhållande mellan en BKP och en fullmaktsgivare upphör så kan BKP:n avsluta prenumerationen på alla kundens fullmakter, så att det inte längre skickas förändringsmeddelanden till BKP:n. Ett UnsubscribeCustomer-anrop kommer också att ändra kundstatus från ett ja till nej för fullmaktsgivaren.
Exempel på anrop
<UnsubscribeCustomerRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
<RegistrationNo>196211262834</RegistrationNo>
</UnsubscribeCustomerRequest>
Anropet innehåller kundens person- eller organisationsnummer och ett lyckat anrop returnerar 204 No content
5. Avsluta prenumeration på en fullmakt utan att ändra kundstatus
POST api/v1/PresenteeParty/ManageSubscription
Om det finns flera fullmakter för en fullmaktsgivare för olika fullmaktshavare så kan BKPn avsluta prenumerationen för enstaka fullmakter utan att ändra kundstatus. Då skickar Fullmaktskollen inte längre händelser för den fullmakten.