BKP:ers behörighet till information om en fullmakt

Senast uppdaterad 8 okt 2024

Om en BKP har fått en kundfråga (IsCustomer-request) och svarat ja, så har BKP:n behörighet till information om alla fullmaktsgivarens fullmakter och startar en prenumeration på alla händelser på fullmakterna,

Om en BKP har fått en kundfråga (IsCustomer-request) och svarat nej, så saknar BKP:n behörighet till information om fullmakterna.

Men BKP:n kan ändra kundstatus för en person eller organisation i efterhand från nej till ja och får på så sätt behörighet till information om alla fullmaktsgivarens fullmakter och startar en prenumeration på alla fullmakter

På liknande sätt kan en BKP avsluta en prenumeration, antingen för alla fullmaktsgivarens fullmakter eller på en enskild fullmakt.

Om en BKP inte har fått en kundfråga på en fullmakt så saknar BKP:n behörighet till information om fullmakten.

En BKP som har svarat ja på en kundfråga för en given fullmaktsgivare har alltså en ”prenumeration” på den fullmaktsgivarens fullmakten. Fullmaktskollen skickar alltid meddelanden om förändringar till alla BKP:er som prenumererar på fullmakten. Exempel på förändringar är att fullmaktsgivaren återkallar fullmakten eller ändrar på fullmaktens giltighetstid.

Det finns ett antal metoder om kan användas för att

  • Söka efter besvarade kundfrågor
  • Ändra kundstatus till ja för en fullmaktsgivare och få alla fullmaktsgivaren fullmakter ”pushade” till det egna systemet
  • Avsluta en prenumeration

1. Sök efter mottagna kundfrågor

POST /api/v1/POA/SearchCustomerResponse

Trots namnet så returnerar end-pointen alla skickade kundfrågor, inte bara besvarade. Anropet innehåller antingen ett personnummer/organisationsnummer eller namnet på fullmaktsgivaren som sökbegrepp. Som tillägg kan resultatet begränsas till att bara returnera obesvarade kundfrågor. Antalet rader i resultatet kan begränsas och det går att ange i vilken ordning resultatet ska sorteras. Det finns ofta ingen anledning att begränsa antalet rader om sökningen görs på person- eller organisationsnummer eftersom antalet träffar borde bli ganska få.

Anropet innehåller

ElementBeskrivning
CountAntal svar
FilterSöksträng
HideAnsweredCustomerRequestsGöm besvarade kundfrågor från sökresultatet
OrderBySorteringsbegrepp
ScopeSökbegrepp
SkipAntalet rader som ska utelämnas
SortDirectionSorteringsordning
IntervalStartDateAnger om sökresultatet ska innehålla datumintervall.
IntervalEndDateAnger om sökresultatet ska innehålla datumintervall.
ShowOnlyValidPoasEnbart visa kundfrågor för fullmakter som fortfarande är giltiga.

Exempel på anrop

<POASearchCustomerResponseRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<Count>999</Count>
	<Filter>196211262834</Filter>
	<HideAnsweredCustomerRequests>false</HideAnsweredCustomerRequests>
	<OrderBy>Status</OrderBy>
	<Scope>RegistrationNumber</Scope>
	<Skip>0</Skip>
	<SortDirection>Descending</SortDirection>
</POASearchCustomerResponseRequest>

Exempel på svar

<POASearchCustomerResponseResponse xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<Data>
		<POAWithResponseListData>
			<AgentName>Agent1</AgentName>
			<CustomerRequestDate>2017-10-25T17:16:51.227</CustomerRequestDate>
			<CustomerResponseDate>2020-05-26T19:00:17.66</CustomerResponseDate>
			<IsCustomer>true</IsCustomer>
			<Name>Test Persson</Name>
			<Number>196211262834</Number>
			<POACustomerResponseId>6750</POACustomerResponseId>
			<POAId>d240913b-0c8b-4ec4-8f2d-5a2158bf1846</POAId>
			<Status>Signed</Status>
			<Type>InformationPrivate</Type>
			<ValidFrom>2017-10-25T17:16:51.227</ValidFrom>
			<Validity>UntilFurtherNotice</Validity>
		</POAWithResponseListData>
		<POAWithResponseListData>
			<AgentName></AgentName>
			<CustomerRequestDate>2020-08-05T14:28:36.567</CustomerRequestDate>
			<CustomerResponseDate>2020-08-05T14:28:36.55</CustomerResponseDate>
			<IsCustomer>false</IsCustomer>
			<Name>Test Persson</Name>
			<Number>196211262834</Number>
			<POACustomerResponseId>6909</POACustomerResponseId>
			<POAId>0fff518e-1a9a-45c9-93b6-a70f97b7cacb</POAId>
			<Status>Unknown</Status>
			<Type>Unknown</Type>
			<Validity>Unknown</Validity>
		</POAWithResponseListData>
	</Data>
	<Throttled>false</Throttled>
	<TotalCount>2</TotalCount>
</POASearchCustomerResponseResponse>

I exemplet ovan så listas två kundfrågor, en som är besvarad med ”true” där informationen om fullmakten är synlig och en där kundfrågan har besvarats med ”false” där informationen om fullmakten saknas. I det senare fallet är BKP:n inte behörig att få information om fullmakten.


2. Ändra svar på en kundfråga utifrån ett POAId – utgår

POST api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer

Svaret på kundfrågan kan ändras till ett ja-svar.

Anropet innehåller

ElementBeskrivning
IsCustomerTrue eller False
POAIdFullmaktens unika identitet

Exempel på anrop

<PresenteePartySetIsCustomerRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<IsCustomer>true</IsCustomer>
	<POAId>e37fb168-630b-47fd-bae9-f6ad5135b9af</POAId>
</PresenteePartySetIsCustomerRequest>

Exempel på svar

Anropet returnerar 204 No content om det lyckas.

Eftersom svaret på kundfrågan har ändrats till ett ja-svar så är BKP:n nu behörig att få information om fullmakten och kan t ex hämta informationen om fullmakten med anropet GET api/v1/PresenteeParty/Get


3. Ändra kundstatus för en fullmaktsgivare och få information om ev fullmakter

GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer

Genom att ange URL-parametrar kan anropet skicka person- eller organisationsnummer, true/false (svaret på kundfrågan) och true/false om information ska ”pushas” till det egna systemet.

Anropet innehåller

URL-parameterBeskrivning
GrantorNumberFullmaktsgivarens person/organisationsnummer
isCustomerSvaret på om det finns ett kundförhållande eller inte (true eller false)
ResendValidPoastrue eller false som anger om informationen om fullmakterna ska skickas

Exempel på anrop

GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer?grantorNumber=190007069800&isCustomer=true&resendValidPoas=true

Exempel på svar

Anropet returnerar 204 No content om det lyckas och ett PresenteePartyPOARequest-meddelande skickas till mottagarens tjänst om resendValidPoas är satt till true

Om det finns flera gällande fullmakter för fullmaktsgivaren så skickas samtliga fullmakter till BKP:n. Anropet kan även användas om det föreligger en prenumeration, alltså att svaret på kundfrågan tidigare har besvarats med true.


4. Avsluta prenumeration på alla fullmakter för en fullmaktsgivare

POST api/v1/PresenteeParty/UnsubscribeCustomer

När ett kundförhållande mellan en BKP och en fullmaktsgivare upphör så kan BKP:n avsluta prenumerationen på alla kundens fullmakter, så att det inte längre skickas förändringsmeddelanden till BKP:n. Ett UnsubscribeCustomer-anrop kommer också att ändra kundstatus från ett ja till nej för fullmaktsgivaren.

Exempel på anrop

<UnsubscribeCustomerRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
 <RegistrationNo>196211262834</RegistrationNo>
</UnsubscribeCustomerRequest>

Anropet innehåller kundens person- eller organisationsnummer och ett lyckat anrop returnerar 204 No content

5. Avsluta prenumeration på en fullmakt utan att ändra kundstatus

POST api/v1/PresenteeParty/ManageSubscription

Om det finns flera fullmakter för en fullmaktsgivare för olika fullmaktshavare så kan BKPn avsluta prenumerationen för enstaka fullmakter utan att ändra kundstatus. Då skickar Fullmaktskollen inte längre händelser för den fullmakten.