Användarhandledning Fullmaktshavare

Allmänt om tjänsten

Tjänsten fullmaktskollen.se är en digital tjänst för att hantera fullmakter på pensions- och livförsäkringsområdet. Genom inloggning med e-legitimation ges fullmaktsgivare (privatpersoner eller företrädare för en organisation/företag) en överblick över de fullmakter som hanteras inom tjänsten. Fullmaktsgivaren har även möjlighet att skriva under, återkalla eller ändra löptid på fullmakter i tjänsten.

Det är endast de till tjänsten anslutna fullmaktshavarna som kan lägga upp nya fullmakter eller registrera redan underskrivna fullmakter i tjänsten. Anslutning av fullmaktshavare sker genom avtal med Fullmaktskollen i Sverige AB som driver tjänsten fullmaktskollen.se

De behörighetskontrollerande parterna (BKP), främst försäkringsbolagen, kan efter anslutning till tjänsten via avtal, kontrollera att det finns en gällande fullmakt.

För anslutna fullmaktshavare och BKP (anslutna aktörer) ger Fullmaktskollen möjlighet till en effektiv hantering av fullmakter genom att aktörerna kopplar egna system via ett API mot Fullmaktskollen alternativt att man använder sig av det webbgränssnitt som Fullmaktskollen tillhandahåller.

Fullmaktskollen är ett samarbete mellan försäkringsbolagen, försäkringsförmedlare och Pensionsmyndigheten.

Informationssidor

Tjänsten är främst utformad för de fullmaktsgivare som besöker tjänsten. Till tjänsten hör ett antal informationssidor som också kan vara till nytta för de anslutna aktörer som använder sig av Fullmaktskollen. Det finns följande informationssidor:

  • Nyheter
  • FAQ
  • Kontakt
  • Manualer
  • Avtal
  • För utvecklare
  • Avtal
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Personuppgifter

Avtal (finns på två ställen), Användarvillkor, Cookies och Personuppgifter nås via navigering längst ner på sidan och kräver inte inloggning. Sidorna ger läsaren möjlighet att själv söka information om Fullmaktskollen och den tjänst som erbjuds. Det går också att hitta förklaringar på ord som används i tjänsten.

Kontakt med Fullmaktskollen

Som ansluten aktör kan du komma i kontakt med Fullmaktskollen på flera olika sätt.

På Fullmaktskollens partnersida så hittar du information som är riktad till fullmaktshavare och BKP, exempelvis:

Kundtjänst – API-ansluta aktörer

För aktörer som är ansluta via API till Fullmaktskollen så har kontaktuppgifter och användaruppgifter till en kundtjänst som kan svara på tekniska frågor överlämnats i samband med att avtal skrivs med Fullmaktskollen. Om en aktör använder sig av en ”anslutningsaktör” (dvs en underleverantör som i vissa fall hanterar anslutningen för flera aktörer) kan uppgifterna ha lämnats till denna.

Kundtjänst – webbanvändare

För fullmaktshavare som enbart använder sig av webbgränssnittet går det bra att kontakta vår ordinarie kundtjänst. Om du vill komma i kontakt med kundtjänsten finns det två vägar att gå. Du kan skicka e-post genom att gå in på sidan ”Kontakt” eller kontakta kundtjänst per telefon 0771-80 88 00.

Kontakt med Fullmaktskollens kansli

För frågor som rör exempelvis anslutning, avtal och fakturering går det bra att kontakta Fullmaktskollens kansli direkt. Det gör du genom att:

Börja använda tjänsten

Inloggning

Inloggning till Fullmaktskollen görs från Fullmaktskollens startsida. Inloggning görs med BankID.

För att logga in i Fullmaktskollen så klickar man på Logga in-knappen på startsidan:

Om du finns upplagd som en användare för flera organisationer/olika typer av aktörer får du i samband med inloggningen ange vilken organisation du gör inloggningen för. Detta görs i listan som presenteras för respektive aktörstyp.

Huvudmeny

Väl inloggad i tjänsten visas en huvudmeny med länkar till de funktioner som är tillgängliga för respektive aktör.

Notera! Beroende på användarens behörighet så kan olika många av menyvalen vara tillgängliga.

Menyval

Sök fullmakter

Sök fullmaktshändelser

Skapa fullmakt

Påminnelser om att fullmakt finns att signera

Ändra fullmakt

Hantera kodgrupper (förmedlarkoder)

Hantera mottagare av fullmaktsinformation

Inställningar för konto

Hantera användare

Hämta fullmaktsbestånd

Skapa underlag för överlåtelse

Klicka på menyalternativet ”Hantera överlåtelser” för att komma till en sida för administration av överlåtelser. Där finns möjlighet att skapa ett underlag som innehåller alla koder och kontaktpersoner som förekommer på era nu gällande fullmakter.

För att överlåta fullmakter till en annan fullmaktshavare behöver vi uppgifter om vilka ev. nya koder och kontaktpersoner som ska gälla för de överlåtna fullmakterna.

Klicka på knappen Skapa underlag.

Ladda om sidan och klicka sedan på knappen Hämta underlag.

Komplettera underlaget med ev. nya koder och kontaktpersoner. Ladda sedan upp underlaget genom att klicka på knappen Ladda upp underlag.

Efter granskning av administratör hos fullmaktskollen inaktiveras de nuvarande fullmakterna, nya ersättande fullmakter skapas upp med rätt uppgifter och alla berörda mottagare meddelas.

Observera att överlåtelsen sker först när en administratör hos Fullmaktskollen har granskat och godkänt samtliga uppgifter i överföringsunderlaget.

Det är även möjligt att radera ett uppladdat överföringsunderlag som ännu inte har godkänts av en administratör.

Utöver möjligheten att radera underlaget så finns det även funktionalitet för att visa antalet fullmakter som beräknas kunna överlåtas. Observera att fullmakter kan komma att gå ut eller bli inaktiverade under tiden till dess att överlåtelsen utförs, således kan det faktiska antalet fullmakter som överförs skilja sig från det estimerade antalet.