Inställningar för konto
Under menyvalet Kontoinställningar för konto kan du som fullmakthavare redigera uppgifter rörande den organisation du företräder såsom kontaktpersoner, faktureringsuppgifter, samt inställningarna för scannade fullmakter.
Man kan även se organisationsnummer, företagsnamn och inställningarna för systemintegration även om dessa inte går att redigera. Behöver dessa ändras ska Fullmaktskollen kontaktas. Du kan även se status för systemintegration, vilket anger om det är några meddelanden fast i kön för fullmaktshavaren. Om ett meddelande är fast, så anges mer data i form av när fullmaktshavaren senast svarade, senaste försöket att skicka anropet, tekniskt felmeddelande, vilket typ av request det gäller, samt POAId, dvs ID:t på fullmakten.
Kommentarer till uppgifter som efterfrågas under Inställningar för Konto
Inställningar för hantering av skannade fullmakter
I de fall som fullmaktshavaren önskar kunna skicka inskannade fullmakter för omvandling till ett digitalt format för lagring hos Fullmaktskollen måste följande uppgifter anges:
- E-postadress dit man önskar få rapporter om fullmakter som inte kunnat läsas in i tjänsten, exempelvis för att underskrift saknas eller felaktigt personnummer angivits.
- Domän för e-postadress som används för att skicka e-post till tolkningstjänsten. Detta möjliggör automatiserad kontroll av den e-post som tas emot och ska valideras.
Kontaktuppgifter (Uppgifter som visas publikt i tjänsten)
Dessa uppgifter är de som användarna ser, bl. a. på fliken ’Anslutna aktörer’. Följande fält fylls i med era uppgifter; Adress 1, Adress 2, Postnummer, Ort, E- postadress, Hemsida samt Telefonnummer.
Faktureringsuppgifter
Här anges den adress samt den fakturareferens som ska användas då Fullmaktskollen skickar ut fakturor.
Kontaktuppgifter till personer
Man kan ange upp till sex kontaktpersoner där rollen Webbtjänstansvarig är obligatorisk för alla anslutna aktörer.
För anslutna Fullmaktshavare är även Kontaktuppgifter för driftinformation och Kontaktuppgifter för Servicedesk obligatoriska att fylla i (övriga tillgängliga roller är Kontaktperson IT, Kontaktperson Fakturering men man kan även välja Ej Angiven Roll. Den som sätts till Webbtjänstansvarig blir den primära kontaktperson i kontakten med Fullmaktskollen. Kontaktpersonens ansvarsområden framgår av vid var tid gällande arbetsbeskrivning på www.fullmaktskollen.se/partner.
Kontaktuppgifter för driftinformation är de uppgifter som kommer att användas för kontakt vid release av en ny version av Fullmaktskollen, eller vid eventuella störningar i systemet.
Kontaktuppgifter för Servicedesk är de uppgifter som används om aktören i fråga vill lägga upp ett ärende hos Fullmaktskollen förvaltning, dvs om t.ex. en buggrapport.
Visa användare
Genom att klicka på knappen ”Visa användare” i bilden som visas när man valt att titta på inställningar för konto listas de användare som finns inlagda i systemet för fullmaktshavaren.
Om en ny användare ska läggas till så klickar man på knappen ”Lägg till ny”. Vill man ändra en uppgift på en redan registrerad användare alternativ ta bort denna så klickar man på raden för den aktuella användaren så visas en bild där ändring/borttag kan göras.
För varje användare anges följande uppgifter:
- Förnamn och efternamn
- Personnummer
- Behörighet
- Användare
- Administratör
- Giltig till
- Aktiv (möjliggör att man kan registrera en användare utan att kontot omedelbart blir aktivt)
Användaren/Administratören måste vara angiven som aktiv för att kunna logga in som ansluten aktör/fullmaktshavare.